انتظار یعنی آماده باشِ کامل ؛ مبادا خفته باشید ...

نخستین گام انتظار ، خودسازی ست ...

 

 

انتظار ظهور مهدى موعود از حساس‏ترین و تاریخ‏ سازترین فرازهاى عقیدتى اسلامى است که عمرى به درازاى عمر اسلام دارد . پیامبر اکرم (ص) و خاندان پاکش ، همواره مردم را به این چشم به راهى خوانده‏ اند . در میان آثار فرقه‏ ها و گروه هاى مسلمان نیز ، از این آرمان ، نشانه‏ هاى بسیار به چشم مى‏ آید ؛ تنها کافى است بدانیم که پس از یک پژوهش کوتاه در این زمینه نام بیش از پانصد کتاب ، از دانشوران مسلمان به دست آمده که به یقین با تحقیقات عمیق‏ تر این رقم از هزار تجاوز خواهد نمود .

پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

اگر از دوام دنیا یک روز بیشتر نمانده باشد ؛ خداى بزرگ آن را چنان درازا دهد تا مردى از دودمان مرا برانگیزاند که زمین را از عدالت و داد پر سازد همانگونه که از ستم و بیداد آکنده باشد .

نخستین نکته‏ اى که با عنایت به مفهوم انتظار به ذهن ما مى‏ آید خواستار شدن ظهور است از صمیم دل ؛ زیرا تا دوستدار و دلبسته چیزى نباشى چشم به راهش نخواهى بود . لازمه این خواستن و اشتیاق وجود دو زمینه قلبى است : یکى شناخت و آگاهى از محتواى ظهور و دوم گرایش و جویایى نسبت به آن محتوا .

لازمه درک بهتر حقیقت از مفهوم انتظار ، شناخت درونى و خواست قلبى است . پس انتظار چیزى نیست مگر نیت ظهور .

منتظران حقیقى ، پیوسته تصویر ظهور را در برابر دیدگان دارند و از دل و جان آن را مى‏ جویند و براى تحقق آن مى‏ کوشند . انتظار نه فقط ظهور را در دل و جان ما پایدار مى‏ سازد بلکه در قلمرو تن ما نیز نقش و نشانى از آن را آشکار مى‏ نماید ، مگر نه این که چشم ، زبان ، گوش ، دهان و دست و پاى ما ، بندگان فرمان بردار دل ما هستند . پس اگر اندیشه و پندار ما به رنگ ظهور درآمد گفتار و کردارمان را نیز همرنگ خود خواهد ساخت . مبادا این حقیقت را خیال و رؤیا پندارید و از خاصیت و اهمیت ایده‏ اى چنین بلند و عالى غافل بمانید .

چه خوب سروده مولوى :

از یک اندیشه که آید در درون

صد جهان گردد به یک دم سرنگون

امید به ظهور ایجاد جاذبه مى‏ کند ؛ انسان را به راه مى‏ اندازد و به سوى خود مى‏ کشاند . جوهره این امیدوارى همان خوش‏ بینى نسبت به آینده بشریت است و پشتوانه آن نوید حتمى و مژده قطعى خدا به پیروزى مستضعفان و فرمانروایى صالحان و نیک‏ فرجامى پرهیزکاران . امید و انتظار مقدمه هجرت و جهاد است ، نه زمینه رخوت و رکود 

امام صادق(ع) مى‏ فرماید :

هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد ، بایستى انتظار او را داشته و به نیکویى و پرهیزگارى رفتار نماید . پس اگر به این حال ، پیش از قیام او از دنیا رود ، پاداش یاران مهدى را خواهد گرفت . بنابراین بکوشید و جدیت کنید و چشم به راه باشید که بر شما گوارا باد .

نخستین گام انتظار ، خودسازى است ؛ یعنى رشد و تربیت جسم و روح و چندان هم دشوار نیست ؛ زیرا شوق دیدار او مردمان را مى‏ سازد چه رسد به اشتیاق درک ظهورش ، پس اندکی به خود بیاندیشیم .

تلاش ها و سازندگی هاى ناشى از انتظار اگر هم به دوران ظهورش نرسد دست کم در زندگى عمومى جامعه تأثیرى بسیار مثبت دارد ؛ زیرا تربیت افراد و تجهیز آنان به یقین ، جامعه را به پیش مى‏ برد و نیرومند و توانگر مى‏ سازد ، در برابر دشمن پایدارى و مقاومت مى‏ بخشد و در نتیجه آسایشى نسبى براى همگان فراهم مى‏ آورد .

انتظار امام زمان بدون محبت و علاقه به او کارى از پیش نخواهد برد ؛ زیرا که حماسه‏ ها همواره در فضاى شور و احساس زاده و پرورده مى‏ شوند ، کافى نیست که نسبت به حضرتش تنها پذیرش ذهن و پسند فکرى داشته باشیم ، کشش روحى و پیوند قلبى در اینجا به کار مى‏ آید . اگر در روزگار دشوار غیبت بر فراز آسمان بلند انتظار ، گهگاه شاهد درخشش ستارگان بوده‏ ایم ، ناشى از عواطف پاک آن کواکب به خورشید نهان در ابر بوده است .

منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند که علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بکوشند ؛ زیرا برنامه عظیم و سنگینى که انتظارش را مى‏ کشند یک برنامه فردى نیست ؛ برنامه‏ اى است که تمام عناصر تحول باید در آن شرکت جوید ؛ باید کارى به صورت دسته‏ جمعى و همگانى باشد ، کوشش ها و تلاش ها باید هماهنگ گردد و عمق و وسعت این هماهنگى باید به عظمت همان برنامه انقلاب جهانى باشد که انتظار آن را دارند .

انتظار یعنى آماده‏ باش کامل . من اگر ظالم و ستمگرم چگونه ممکن است در انتظار کسى باشم که طعمه شمشیرش خون ستمگران است ؟! من اگر آلوده و ناپاکم چگونه مى‏ توانم منتظر انقلابى باشم که شعله اولش دامان آلودگان را مى‏ گیرد ؟!

اکنون مى‏ فهمیم چرا منتظران واقعى گاهى مانند کسانى شمرده شده‏ اند که در خیمه حضرت مهدى (عج) و یا زیر پرچم اویند . یا چون کسى هستند که در راه خدا شمشیر مى‏ زند و یا در راه خدا به شهادت مى‏ رسد .

اینها مراحل مختلف و درجه مجاهده در راه حق و عدالت است که متناسب با مقدار آمادگى در انتظار افراد است ؛ یعنى همانطور که میزان فداکارى مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است ، انتظار و خودسازى و آمادگى نیز درجات مختلفى دارد که هر کدام از اینها با یکى از آنها از نظر مقدمات و نتیجه شباهت دارند .

پس بیدار باشید ؛ زیرا نمى‏ دانید که در چه وقت ، صاحبخانه مى‏ آید ، در شام یا نصف شب ، یا بانگ خروس ، یا صبح ، مبادا ناگهان آمده ، شما را خفته یابد ...


 

حسینی باشید

یا زهرا (س)

/ 1 نظر / 18 بازدید
بچه هیتی

سلام سایتتون خیلی عالیه.همین طور هیتتون.دمتون گرم